vrijdag 20 november 2009

De nieuwe lerende Fase 4: Profilering binnen de groep


In vervolg op de vorige blogposts vandaag De nieuwe lerende fase 4. In het oorspronkelijke blog schreef ik op dinsdag 21 juli 2009:

Fase 4: Profilering binnen de groep
De nieuwkomer maakt zich de informatie die in de groep aanwezig is eigen. Hij gaat publiceren en krijgt waardering op zijn bijdragen aan de groep.Daarmee wordt informatie gekoppeld aan zijn specifieke profiel. Zo ontstaat nieuwe kennis. De nieuwkomer wordt binnen de groep meer en meer gezien als ‘bron’. De groep geldt nu als referentiekader voor zijn ontwikkeling en men begeeft zich ook in andere groepen.

Mitch Joel toegepast op deze ontwikkelingsfase:
De antwoorden op de vragen die in de vorige blogpost werden gesteld leiden tot een versterkt zelfbewustzijn. Je hebt je met mensen verbonden die zich ook verbonden voelen met jou, je hebt je stem gevonden en je weet waar je kracht ligt.
Vanuit dat zelfbewustzijn ga je nu participeren. Dat wil zeggen, dat je erop uit gaat. Je leest de blogs van anderen en reageert. Je laat een ‘comment’ na op de blog van anderen, je bent actief aanwezig in de kring. Je neemt deel aan de ‘discussies’ op Twitter. Bedenk daar bij wel dat je in 'je rol' moet blijven. In fase 1 en vooral in fase 2 heb je jouw identiteit bepaald. De manier waarop je in de kring aanwezig bent is consistent met je identiteit.
Het is ook altijd verstandig om je te realiseren dat het olifantgeheugen van Google alles onthoudt. Alles is vindbaar, elke reactie van jou blijft … Zoals eerder al ge-quoted: “Forget privacy! Manage your identity!”
Daarbij houd je je eigen blog op niveau.
In een mooi artikel over Bret Rutledge worden drie hoofdregels voor een goede presentatie benoemd. Ik denk dat je die ook universeel toe kunt passen.
1. Give me a message
2. Make me care
3. Give me a way to remember it
We zijn allemaal wel sterk in de boodschappen. We schrijven onze bloggen vol.
Maar waarom zou iemand het lezen, waarom zou iemand door jouw informatie worden geraakt. Wat wil je dat je lezer gaat doen met je informatie?
Wat maakt dat hij het gaat onthouden? Hoe zorg jij ervoor dat ik me jouw informatie herinner en er iets mee ga doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten