vrijdag 20 november 2009

De student is producent...

...en geen consument.

In voorgaande blogposts heb ik geschreven over de verschillende ontwikkelingsfases van iemand die groeit als lerende in de virtuele wereld.
Maar hoe werkt dat Netwerkleren nou eigenlijk?
En verschilt het nou sterk van 'gewoon leren'?

Kenmerkend voor iemand die zich in netwerken begeeft is dat hij op handelingsniveau in eerste instantie:
- communiceert Vervolgens gaat hij over tot
- samenwerking om uiteindelijk zelf over te gaan tot
- creatie
Dit proces levert uiteindelijk content op. Waarmee het leren dus heeft geleid tot productie.

Daarmee treedt een reflectie- of feedbackcirkel in werking
die de volgende stappen afloopt:
- productie
- publicatie
- publiek en presentatie
- peer review

Het afgelopen weekend publiceerde Petra de Boevere ook wel bekend als @slijterijmeisje een prachtige presentatie op Slideshare. Het is een uitdaging om die presentatie tegen het licht te houden van het profiel van een netwerklerende student.



Op de originele blogpost reageerde Esther van Popta:

Beste Jan,

Interessante bijdrage. Ken je het concept Virtual Action Learning. Hetgeen je beschrijft vormt hier namelijk de kern. Bijkomend idee is dat de student een 'sense of audience' krijgt. Hij schrijft/produceert niet meer voor de docent, maar voor de buitenwereld.
Meer info: zie http://www.virtualactionlearning.nl. Ik werk zelf bij de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen) en daar hebben we ruim ervaring met dit concept.
Groet,
Esther van Popta

13 OKTOBER 2009 13:00

Geen opmerkingen:

Een reactie posten