vrijdag 20 november 2009

De nieuwe lerende fase 2: Identificatie

In vervolg op de vorige blogpost vandaag De nieuwe lerende fase 2.
In het oorspronkelijke blog schreef ik op dinsdag 21 juli 2009:

Fase 2: Identificatie
Door de respons die men krijgt op o.m. de profielensite wordt het gebruik van de web 2.0 wereld versterkt. Games in virtuele werelden zoals ‘World of Warcraft’, ‘Call of duty’ en ‘Second Life’ geven een sterke feedback op het handelen van de persoon.
Deze periode wordt dan ook gekenmerkt door bewustwording van een digitale identiteit. Op basis van de zelf gecreëerde identiteit voelt men zich deel van een groep in de digitale wereld. Men zoekt aansluiting en gaat zich met die groep identificeren.


Mitch Joel met betrekking tot deze ontwikkelingsfasefase:
Terwijl je wat om je heen hebt gekeken en verschillende groepen hebt ontmoet ben je je waarschijnlijk ook meer bewust geworden van dat wat je zelf wilt en wat niet. En het spreekt vanzelf dat je je meer bezig houdt met de mensen in wie jij je herkent en bij wie jij je ‘thuis voelt’.
Neem de tijd voor dit proces. Mitch Joel gebruikt daarvoor het beeld van water:
“Denk niet aan de steen die in het water wordt gegooid. Dat geeft een enorme plons, het water spat kort heel hoog op en mensen aan de overkant zien even dat er wat gebeurt. Maar dat effect is snel weg.
Denk meer aan de rimpelingen in het water. Men heeft die rimpelingen niet snel in de gaten, maar ze bewegen zich eindeloos voort. Uiteindelijk bereiken ze de overkant. De mensen daar merken dat er iets gebeurt”.
Gedurende de fase van identificatie word je je meer en meer bewust van je eigen identiteit. Je identificeert je met een groep en daardoor word je je ook meer bewust van wie je zelf bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen