vrijdag 20 november 2009

"de nieuwe Lerende"

De samenleving verandert. Omdat je zelf midden in die verandering staat heb je dat niet altijd even scherp in de gaten. Toch heb je van de meeste grote veranderingen wel gehoord. Een van de grote motoren voor die verandering is met name internet. De manier waarop Europa (en dus ook Nederland) geld verdient is misschien wel de grootste en meest stille verandering. In de kern kan deze verandering worden gekenmerkt door “Van productie naar innovatie
Het soort banen, dat de samenleving voor jonge mensen heeft, verandert daarmee ook. De samenleving richt zich op andere kernwaarden. Nieuwe kernwaarden zijn onder andere: - innovatie, - creativiteit en - het kunnen bewegen in netwerken. Dit vereist een specifieke houding en specifieke vaardigheden.
De mens is een sociaal wezen. De mens leeft in netwerken Tot nu waren deze gebaseerd op fysieke aanwezigheid. De nieuwe lerenden zijn in steeds sterkere mate actief in allerlei online netwerken.In de nieuwe ‘creatieve’ samenleving is het noodzakelijk dat men zich blijft ontwikkelen om zo mee te kunnen groeien met de voortdurende en steeds sneller veranderende omgeving. In deze maatschappij ligt de nadruk op ontwikkeling, creativiteit en meedoen. Deze creatieve samenleving daagt mensen uit om positie in te nemen. Deze veranderende samenleving vraagt een andere houding van mensen. Ze hebben andere kennis en vaardigheden nodig. Deze zijn zowel - algemeen, als - specifiek en - persoonlijk - en kennis en vaardigheden zijn niet 'eindig'. De creatieve samenleving vraagt een actieve houding. Van mensen wordt gevraagd dat zij zich blijven ontwikkelen, dat zij blijven leren.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen