vrijdag 20 november 2009

Online zonder lijn

Net iets meer dan een decenium was er voor nodig om de term Online te zien inburgeren. Iedereen is inmiddels door het draadje verbonden. Men voelt zich via het draadje verbonden met de hele wereld.
In de tijd dat we ons via het telefoon draadje lieten verbinden waren we ons erg bewust van die verbinding. Tijd kost geld. Elke minuut internet werd betaald. Bovendien hield de keuze voor internet ook in dat je je afsloot voor die andere lineaire vorm van communicatie. Via de telefoon waren we dan even niet bereikbaar.

Inmiddels heeft elk huis een dikke kabel; ik heb een glasvezelkabel, met meer capaciteit dan ik aankan. Het kost me 50 euro inclusief tv en telefonie. (www.glazenkamp.nl)
Maar als ik een wifi abonnement aanschaf ben ik evenveel kwijt.
Er hangt opnieuw iets in de lucht. Voorzichtig zien we het volgende omslagpunt aan de horizon verschijnen.
De kostprijs van mobiel internet is op dit moment dus ongeveer gelijk aan die van vast internet. (bron: www.internetten.nl) De snelheid is iets lager en wordt lager als je de datalimiet van je maandabonnement benaderd.
Maar anywhwere, anytime, online zorgt er ook voor dat je niet thuis in die avonduurtjes alles nog door het draadje moet duwen, thuis alles nog moet doen waar je overdag niet aan toe kwam; Onderweg in de trein kun je al je aantekeningen verwerken zodat je 's avonds thuis kunt focussen op de warmte om je heen.Of zou die tijd vanzelf worden opgevuld door nog meer digitale verbondenheid?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten