vrijdag 20 november 2009

Fase 5: Entiteit

In vervolg op de vorige blogpost vandaag de vijfde en laatste fase.
In het oorspronkelijke blog schreef ik op dinsdag 21 juli 2009:

Fase 5: Entiteit
De nieuwe lerende is blijvend actief. Hij realiseert zich dat kennis in de groep bestaat en dus nauwelijks meer individueel kan worden gereproduceerd. Zo lang men in de groep actief is zal men bijdragen aan de kennisontwikkeling en dus ook zelf meer kennis opdoen. Het klassieke lineaire leren is nu volledig veranderd in NetwerkLeren.Daarmee is de nieuwe lerende een autonoom lid van de groep geworden. Hij functioneert volledig zelfstandig binnen de groep en kan zich vrij bewegen tussen meerdere groepen.

Mitch Joel toegepast op deze ontwikkelingsfase:
Zoekend op de betekenis van het woord Entiteit kom je bij de verschillende resultaten het woord ‘wezenlijkheid’ en ‘wezenlijk bestaan’ tegen. Bij Wikipedia wordt het begrip breder uitgewerkt.
In relatie tot de ontwikkelingsfases van ‘de Nieuwe Lerende’ bedoelen we dat hij/zij een bron is voor anderen. In termen van gedrag benoemt Mitch Joel dat ‘de Nieuwe Lerende’ zich heeft ontwikkeld tot leider; iemand die initiatief toont. Hij combineert de ‘virtuele’ met de reële wereld. Hij staat in het middelpunt.


met dank aan Willem Karsenberg (@trendmatcher) die op Twitter melding maakte van dit filmpje

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen