woensdag 23 juni 2010

een nieuw leerlingprofiel..?

... of juist een heel oud ideaal!
Als kind wilde ik Leonardo zijn. In onze boekenkast stonden verschillende boeken over da Vinci.
Het leek me heerlijk om een 'uomo universale' te zijn. Alles weten, alles kunnen, alles leren...
En ik heb mezelf voor de spiegel getekend, ik heb de natuur geobserveerd, ik heb de 'perpetuum mobile' bedacht...
Maar door de realiteit wakker geschud heb ik me erbij neergelegd, dat ik me moest specialiseren. In onze samenleving is er geen plaats voor generalisten.

Voor een opdrachtgever hebben we de afgelopen zes weken wat gestoeid met een onderwijsconcept. Dat was heel leuk om te doen. Als basis hebben we het boek 'Denken als Leonardo da Vinci' van Michael J.Gelb gebruikt. Het is niet een boek dat op het onderwijs is geschreven, maar als bron is het heel bruikbaar.
Mbv een mindmap heb ik een uittreksel van dit boek gemaakt.
Van Drop Box

Onderwijs dat uitgaat van nieuwsgierigheid, gebaseerd is op onderzoek, prikkelt tot een basale kritische houding t.o.v. jezelf, etc.
Onderwijs dat leerlijnen ziet als richtinggevend en niet als leidend.
Onderwijs waarbij er geen scheiding is tussen virtuele- en fysieke wereld.
Onderwijs dat uitgaat van de regel: "Leg niet teveel vast, anders beweegt het niet meer!"

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen