donderdag 20 januari 2011

de nieuwe basisvaardigheden...?

Vandaag kreeg ik van allerlei kanten dezelfde notificatie in mijn email.
Jonge kinderen kunnen eerder en beter overweg met een webbrowser, dan dat zij hun veters kunnen strikken.
Wat ik in mijn eigen omgeving al langer zag, wordt nu door een groot onderzoek onder 2200 moeders met kinderen van twee tot vijf jaar oud in de Verenigde Staten, Canada, Europa, Japan, Australië en Nieuw-Zeeland bevestigd.

Op oudjaarsdag kwamen wij met de ICE terug uit Duitsland.
Voor ons zat een jong ouderpaar met een peuter van naar schatting 8 maanden.
Om het kind bezig te houden werd het de iPhone van papa voorgehouden. Met hun drieén waren ze ingespannen de 'Angry Bird'game aan het spelen.
Het meisje wist exact wat ze moest doen... Lopen, veters strikken, zwemmen, fietsen... Dat is voor haar allemaal nog toekomst.
Maar haar plaats in de virtuele wereld heeft ze alvast gevonden.

Ik heb het gevoel dat iedereen dit soort observaties in de eigen omgeving kan doen.
Een waardeoordeel in de zin van "vroeger was alles beter" kan ik daar niet over geven. Dit is de realiteit...
en daarmee is het ook de realiteit voor het onderwijs.
Deze kinderen laten zich niet gevangen houden in een verleden...
Zij hebben een andere toekomst dan die waar een groot deel van het huidige onderwijs op anticipeert.

meer over het onderzoeksrapport
nieuwsbericht

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen